The Queen Charlotte Track

The Queen Charlotte Track je 71 km dlouhý trek mezi Queen Charlotte Sound a Kenepuru Sound v Marlborough Sounds, severovýchodní části Jižního ostrova Nového Zélandu. Trasa se dá zajet na kole nebo zajít pěšky. Můžete ji urazit celou nebo jen její část. Trasa začíná v místě jménem Ship Cove, kde 15. ledna 1770 zakotvil kapitán James Cook, aby doplnil zásoby vody, jídla a dřeva. Nakonec na místě nechal postavit základnu, na kterou se později ještě několikrát vrátil. Do Ship Cove se dostanete lodí z Pictonu, na výběr máte z několika společností, které později zmíním. Trek končí ve vesnici Anakiwa, odkud se zas můžete lodí přepravit zpět do Pictonu nebo stopem a nebo na kole to prostě zajet (22 km) 🙂

Na trase je mnoho resortů, pár hostelů, 6 „self-registration“ DOC (Department of Conservation) a několik non-DOC kempů, kde se dá přenocovat. Lodní společnosti nabízejí zapůjčení kol a dokonce i přepravu vašich zavazadel, takže můžete celý den šlapat na lehko a v místě, kde plánujete nocovat na vás již budou čekat vaše věci, např. stan, karimatka, spacák, jídlo (bude velký hlad 🙂 ), atd.

V následujícím článku najdete stručné info o trase, o transportu, ubytování, kolik co stojí, na co si dát pozor, pár dalších tipů a samozřejmě nějaké ty fotky 🙂

DOC stránka treku

Mapa v plném rozlišení

Plánování

Lodě vyplouvají z Pictonu, pokud jedete autem, hned vedle přístavu je velké parkoviště s platebním automatem a poplatek je $5/den.

Celá trasa na kole 2-3 dny, pěšky 4-5 dní.

Trasa je označena jako Intermediate/Grade 3  a Advanced/Grade 4.

Na kole se dá celá trasa zajet pouze mimo letní sezónu, tedy 1. března – 30. listopadu. V měsících prosinec, leden a únor vzhledem velkému počtu turistů není možné na kole absolvovat část z Ship Cove do Kenepuru Saddle. Takže z lodi vystoupíte u resortu Punga Cove (na mapě číslo 10).

Vzdálenosti a přibližné časy pěšky:

Ship Cove  → Endeavour Inlet: 5 hodin, 15 km
Endeavour InletCamp Bay: 4 hodiny, 11,5 km
Camp BayTorea Saddle: 8 hodin, 23 km
Torea SaddleMistletoe Bay: 4 hodiny, 8 km
Mistletoe Bay → Anakiwa: 4 hodiny, 12,5 km

Vzdálenosti a přibližné časy na kole:

Ship Cove → Camp Bay: 5 hodin, 26,5 km
Camp Bay → Torea Saddle: 4 hodiny, 24,5 km
Torea Saddle → Anakiwa: 4 hodiny, 20km

Jízdenky

Beachcomber Cruises Picton

Odjezdy v 8:00 (1. října až 30. dubna), v 9:00 – doba plavby cca 1 hodina, a odjezd v 13:30 a přijezd cca v 16:00 – vhodné pokud se chcete odpoledne dopravit do Ship Cove, přespat tam v kempu a ráno vyrazit.

Transport kola $5

1. Picton – Ship Cove  (nebo v létě s kolem Camp Bay – Punga Cove) $67 – Jednosměrná jízdenka
  2. Picton – Ship Cove + Anakiwa – Picton $99 – přeprava zavazadel zdarma
  3. Picton – Camp Bay + Anakiwa – Picton $85 – přeprava zavazadel zdarma

Cougar Line

Odjezdy z Pictonu:

1. řijna až 30. dubna8:00, 10:00, 1:30 a 18:00 (pouze pátky, ale půlka prosince až Velikonoce každý den)
1. května až 31. září9:00, 1:30 a 17:30 (pouze pátky)

Odjezd z Anakiwa: 16:00

Transport kola $5
Picton – Ship Cove + Anakiwa – Picton $105, přeprava zavazadel zdarma

Q.C.T.L.C Pass

Pokud se podíváte na mapu, tak některé úseky trati mají černou barvu, to jsou místa, kde trasa vede přes soukromé pozemky a je proto nutné zakoupit Q.C.T.L.C (Queen Charlotte Track Land Cooperative) Pass. Na trase jsou pouze značky, kde tyto úseky začínají a končí, nevím, jestli to někdy někdo kontroluje, zda-li Pass máte, ale já si ho raději zakoupil.

1 den $10

2 – 5 po sobě jdousích dní $18

Celoroční $25

Q.C.T.L.C Pass je možné zakoupit při koupi jízdenek, v informačním centru i-SITE Picton a nebo v některých resortech na trase.

Více info na webu http://www.qctlc.com/

Jídlo

Více je lépe, bude hlad 🙂

Voda

Minimálně jedna velká lahev. Po cestě je spousta tekoucích pramenů a DOC kohoutků, kde je možné vodu načerpat, lepší udržovat láhev plnou než prázdnou, třeba tak i můžete pomoci nějakému žíznivému turistovi 🙂

Pozor si dejte akorát na úsek z Kenepuru Saddle do Bay of Many Coves campsite, kde po cestě není absolutně žádna voda a během výšlapu bude velká žízeň.

Ubytování

Záleží jak dlouho chcete trasu absolvovat. Já měl jen jednosměrnou jízdenku, která nezahrnuje luxus v podobě přepravy zavazadel zdarma do místa, kde se chystáte nocovat a stan stejně vlastně nemám 🙂 Takže jsem chtěl spát v hostelu, kam se nemusím tahat ani se spacákem a jedinou možností bylo Portage pod Torea Saddle, kde se nacházejí dva hostely Treetops Backpackers (03) 573 4404, $45 / noc nebo DeBretts Backpackers (03) 573 4522 www.stayportage.co.nz $50 / noc.

Jinak pokud máte stan a jízdenku i z Anakiwa zpět do Pictonu a můžete si nechat věci přepravit (samozřejmě je můžete mít na zádech 🙂 ), tak se kempy finančně určitě vyplatí lépe.

Jak jsem absolvoval trasu já?

The Queen Charlotte Track

Trasu jsem zajel na kole během dvou dnů 30. listopadu a 1. prosince 2016. Zvolil jsem dva dny, protože tak dlouhé bylo moje volno z práce. Koupil jsem pouze jednosměrnou jízdenku z Pictonu do Ship Cove ($67 + $5 za přepravu kola + poplatek za platbu kartou – celkem něco přes $73) a z Anakiwa jsem to pak dojel domů do Havelocku (18 km), kde momentálně bydlím.

Upřímně nejsem žádný velký mountain biker, ale doma po Českém Ráji jezdím docela často, nicméně před pár dny jsem byl po více jak roce jen na 21 km výletu tady po kopcích, takže jsem neměl vůbec naježděno a bylo to pak na Queen Charlottu dost znát 😀 Cíl bylo dojet první den do Portage (Torea Saddle), cca 51 km, kde jsem měl zarezervované ubytování.

První den od rána do odpoledne propršelo, takže cesta byla úplně rozbahněná a uklouzaná, téměř všechny výšlapy jsou dost prudké, všude velké kameny, takže na to krásně seděl výraz push-bike, jak se tady na Zélandu bicyklu říká, pěkně jsem ho tlačil 🙂 Před Camp Bay jsem narazil na značku, že dále bude potřeba Q.C.T.L.C Pass, o čemž jsem neměl vůbec potuchu, o co se jedná. Zrovna na rozcestí dorazili dva Němečtí bikeři, tak jsem se jich zeptal. Znamenalo to pro mě sjet dolů do Punga Cove Resort, abych Pass zakoupil, znamenalo to pro mě ztrátu 100 metrů převýšení, z toho jsem nadšený opravdu nebyl.

Vydrápal jsem se do Kenepuru Saddle a tam už jsem měl fakt dost, dalších 20+ km už bylo utrpení. Dejte si pozor, z Torea Saddle až do Bay of Many Coves campsite není po cestě žádna voda, takže doporučuji mít plné láhve. Navečer jsem dorazil do Portage do Treetops hostelu. Chajda se dvěma pokoji, vybavenou kuchyní, obývacím pokojem a koupelnou jen pro mě, nikdo jiný tam nenocoval. Sprcha a měkka postel fakt bodla. $45 / noc včetně lůžkovin. Seniorka majitelka Allison bydlí o kousek výše. Moc příjemná paní.

Telefon: (03) 573 4404

Bez wifi, ale chytnete tam 4G data 🙂

Ráno jsem nemohl na kolo ani sednout, jak mě bolela p*del 🙂 a minul jsem odbočku zpátky do Torea Saddle a udělal jsem si menší zajížďku. Vrátil jsem se a čekal mě výšlap 3 km a převýšení 400 m. Od tamtud už byl zbytek trasy až do konce mnohem snazší s krásnými výhledy. Z Torea Saddle do Mahia Saddle nebyla po cestě žádná voda, takže jsem byl už z kopce dolů na suchu a nebyl jsem si jist, zda nějaká dále bude, takže jsem z Mahia Saddle sjel až dolů do Mistletoe Bay Eco Village, abych si nějakou načerpal a pak zpátky do kopce… Po pár km již ale byly po cestě různé potůčky, ze kterých bylo možné zase vodu načerpat a následoval lehký sjezd až do Anakiwa.

Já pak pokračoval až do Havelocku a zakončil tak necekých 96 km dlouhý výlet. Kdybych to jel znovu, tak bych se víc rozjezdil, abych tak znovu netrpěl 🙂 Do této oblasti jsem se přesunul teprve před týdnem a tohle byly mé první dva dny volna a tak i poslední šance (30. listopadu) zajet celou trasu a to jsem přece nemohl odmítnout 🙂

Krásný zážitek, vlastně jako každý trip, hike, výlet, výšlap a další z různých aktivit na Novém Zélandu 🙂